Tankeställare.

Tillbaka nu med min tankeställare.

Detta vet jag inte om jag har berättat för er läsare förut men jag gör det nu iaf.
Jag skriver inte detta för att ni ska tycka synd om mig, jag tycker inte synd om mig!


[Det som stog här har jag tagit bort nu med tanka på mina syskon, som inte vill att detta ska komma ut]
Det som stog var om min barndom.

En sak som jag har lärt mig är att jag är väldigt stark som person. Och denna händelse i min barndom har gjort mig till den jag är. Men jag har också en massa männsikor runt omkring mig att tacka!
Och jag har aldrig skyllt på mig själv när det gäller detta. ALDRIG!


När jag kollade på Svenska hjältar så var det en tjej som vann pris som Årets förebild.
Hennes mamma var alkolist. Och hon har startat ett företag som heter Maskrosbarn.
Dom hjälper andra barn som är i samma situation som var i.
Jag tycker det hon gör är underbart.

Men det första jag kom att tänka på var att:

Är det värre att bo med en eller båda föräldrar som missbrukar alkohol eller är det värre att bo med en eller båda föräldrar som slår "misshandlar" sitt barn?

Motivera gärna erat svar!!



Jag vet att det är en svår fråga men skulle vilja veta vad ni tycker om det.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Båda är fruktansvärda, men jag tror att man som barnen i sig lider mer av fysisk misshandel av sina föräldrar än att se dem misshandla sig själva med droger...

2008-12-14 @ 23:20:45
URL: http://jowhanas.blogg.se/
Postat av: cammie

Mja.. asså det går ju inte att säga vilken av de som är värst som barn/ungdom att växa upp i, för att båda är hemska.

Men det är väl lite jobbigare och hemskare om föräldrarna/föräldern slår en, än om det dricker nästan hela tiden.

Men som sagt både situationerna är hemska att uppleva....

2008-12-14 @ 23:31:45
URL: http://deepscar.blogg.se/
Postat av: Douglas

Både misshandel och alkoholism är hemska för ett barn att växa upp med. Det är som du säger väldigt svårt att avgöra vad som egentligen är värst. Folk är som mest sårbara när de är små men har också lättast för att ta efter sina föräldrar då det är dessa som är förebilderna i livet. Man gör som mamma och pappa gör, man härmar dem, kanske intresserar sig för samma musik/sport de gillar. Därför vill jag säga att misshandeln på ett sätt är värre. Det är för att ett barn kan lära sig att beté sig aggresivt väldigt tidigt i livet, medan alkohol kanske inte är lika lätt att få tag på osv. Det är även lättare för ett barn att förstå att alkohol är en dålig sak som man inte ska dricka även om ens föräldrar gör det. För alkohol pratar man mycket om i skolan och så, man får en dålig bild av det från början. Men att slåss är så mycket mer naturligt, och om man växer upp med misshandel och våld kan det vara väldigt lätt att man accepterar det mycket mer.



Sen får man dock också tänka på att alkoholism ofta leder till våld och aggresivt beteende. Så på det sättet kan alkoholism istället räknas som värre eftersom det kan såra ett barn på så många olika sätt. Någon som misshandlar ett barn har dock förlorat någon sorts otroligt grundlig spärr i huvudet som skall stoppa en från att göra så mot ett barn. Alkoholism kan ju däremot vara väldigt mycket lättare att halka in på. Det räcker med en stor kris i livet eller liknande så kan man vara fast. Sedan finns det gott om kurser/mediciner m.m. för att att motverka alkoholbehovet, medan det kanske är mindre vanligt med hjälp för folk som misshandlar sina barn? Bara mina tankar kring det hela, intressant fråga som man kan diskutera i timmar utan att kanske komma fram till ett konkret svar!

2008-12-14 @ 23:34:48
Postat av: Din V <3

Jag anser att dem båda är misshandel men på olika sätt. En person som stog mig nära för några år sedan hade en alkolistpappa och det sårade honom otroligt mkt när hans pappa vara rejält alkoliserad. Hans pappa var aldrig otrevlig eller liknande men han skämdes varje gång jag var med då han hade druckit. Han ville aldrig erkänna det men man såg hur illa han mådde av det och det är då jag verkligen bad honom tala om det eftersom det absolut inte är hans fel att hans pappa dricker. Samma sak med med misshandeln du har vart med om, jag är glad att du verkligen öppnar dig om det och absolut inte anser att dem gjorde så pga dig! Sånt här är aldrig barnets fel och det bästa man kan göra är att prata om det med folk som står en nära så att man får en bra insikt om att man inte är anledningen till denna misshandel. Detta är inget att skämmas över, ingen ser en misshandlad person som någon misslyckad utan mer någon man tycker synd om och alltid vill finnas till då man har fått veta detta!

2008-12-14 @ 23:35:08
URL: http://veronicaba.blogg.se/
Postat av: Felicia

För mig går det inte att jämföra dessa två i den meningen vilket som är värst.jag vet bara hur det är att växa upp med en alkolist. Men jag skulle nog våga säga att dessa två olika situationer tar fram samma känsla hos barnen, rädsla, skam, nedvärdering, tron försvinner på en själv och andra. Framförallt förlorar man det allra viktigaste, sin barndom.

2008-12-15 @ 09:27:11
URL: http://detvackraste.blogspot.com
Postat av: Sara

Sv; Tack för tipset

Allt btra med dej?

2008-12-15 @ 10:47:52
URL: http://februaritjej.blogg.se/
Postat av: elisabet

Det omedelbara svaret på den frågan är för mig att det är värst med misshandlande föräldrar men det är när man tänker efter en väldigt svår fråga. Jag är "maskrosbarn" själv och tror det är väldigt olika för olika individer vad som är värst.

2008-12-15 @ 15:27:05
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: johanna

Det är omöjligt för mig att svara ett så korrekt svar som möjligt. Båda levnadsätten är ju hemska, jag skulle inte vilja uppleva dom och har inte gjort det heller tack gode Gud. Att en förälder missbrukar alkohol är nog jobbigt, en förälder ska kunna uppfostra barnet ordentligt utan några problem eller så. Att man misshandlas av föräldrarna är ju också hemskt, men hellre att man misshandlas än att man ser sin förälder missbruka alkohol osv..



Det var en svår fråga men ändå en logisk.

2008-12-15 @ 18:32:41
URL: http://johhannab.blogg.se/
Postat av: Elinore

Jag skulle nog vilja säga att det är lika hemskt både och. Det första är psykisk misshandel och det andra fysiskmisshandel, båda formerna plågar barn extremt mycket. Ett barn borde inte behöva växa upp under några som helst av omständgigheterna. Men jag jag tycker faktiskt inte att man kan säga att det ena är hemskare än det andra, det är lika hemskt, men på olika sätt!:(

2008-12-17 @ 13:57:30
URL: http://elinoreaxelsson.blogg.se/
Postat av: alexlight

Båda är fruktansvärt hemska! barnen råkar illa ut i båda lägen. Men barn med föräldrar som har problem råkar illa ut utanför hemmen oxå. t.e.x att dem går "kriminella vägar". och det är dem med föräldrar som misshandlar som gör det grövre sakerna oftast. inte alltid men oftast. folk borde öppna ögonen och hjälpa de utsatta barnen på ett bättre sätt. sverige har trotsallt den resursen att ta reda på och hjälpa dem som har föräldrar med problem. synd bara att svenska lagarna oftast inte utnyttjas till de goda sakerna utan oftast används dem till det negativa (skattefusk etc) :( Saknar dig och jocke!! love <3

2008-12-17 @ 18:58:01
Postat av: Anna Ivarson

Omöjlig fråga igentligen... Om en förälder misshandlar sitt barn eller dåda dricker är nästan samma fråga... Alkohol kan ha olika inverkan på människor; de kan bli våldsamma(därav misshandeln), de kan bli `glada i hatten´, m.m.

Fysisk misshandel eller mental...? Båda skadar barnet. Om en vuxen människa slår en t ex fyraåring för att han/hon känner sig dåligt, tror barnet att det är hans/hennes fel att den vuxne slår honom/henne.

Men mitt personliga svar är att det nog är svårare för barnet att bli misshandlat än att se sina föräldrar misshandla sig själva. Även om det måste vara fruktansvärt att se sina föräldrar supa hela dagarna. I båda fallen kan det leda till att barnet tar ut sin ilska på annat och andra. Som i sin tus gör det samma... Det bildar en ond cirkel.



PS: Det du skrev ovan om maskrosbarn; det är en underbar organisation. Den har hjälpt och räddat många barn-ungdommar och kommer förhoppningsvisgöra det länge!

2008-12-17 @ 21:07:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0