Favoritfilm

En film jag alltid kollade på när jag var liten eller iaf sen jag var 8-9 år var "Gone with the wind/Borta med vinden" den är från 1939. Den är ca 3½ timme lång men oo jag älskar den.
Ska kolla på den under lovet.


Filmen, som bygger på en roman av Margaret Mitchell, skildrar livet i den amerikanska södern och berättar historien om en bortskämd flicka som överlever det amerikanska inbörderskriget, men samtidigt förlorar den man hon älskar.
Clark Gable spelar den oförglömlige Rhet Butler och Vivien Leigh spelar Scarlett O'Hara.
Duon har fängslat flera generationer biobesökare.
I andra roller ser vi bl a. Olivia De Havilland och Leslie Howard. Borta med vinden är filmhistoriens absolut största publiksuccé och dessutom vinnare av 10 Oscar bl a för Bästa Film och Bästa Regi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0